Ahad, 14 Julai 2013

Lagi entry menyampah...hahaha

 
 
Jangan menyampah dulu uols...
 
Meh baca dlu dan terliur...hihihi...
 
Dah nama bulan pose, tentu2 kita masak2 berbuka tuk family...letih2 kerja seharian di ofis tak kira lagi dengan kaki kembang pregnant, balik rumah terjah dapur... masak nasik, kuar lauk basah, then start masak... sejam lebih berdiri sambil masak...
 
takkan laa tanak apload... kahkahkah
 
 
 
2nd day Puasa :
 
Ai adelah antara pengemar makanan laut... kepah, remis, lala dsb.. biasanya husband suka makan masak cara  "katok serai"... (bahasa pantai timur)..hehe iaitu masak rebus dlm air campak serai yg dititik, asam keping, mayang bawang dll yg sewaktu dengannya.. tapi kali ni..ai terliur nak makan gulai lemak cili..tp takleh pedas sgt sb anankanda suka masak2 lemak gini...huhu
 
 
hensem dok lala ai?
 
 
 
 
Budak tidak puase... ye ye dia jawap tanak puase sb kecik lagi...

 
Eh, ayam galok ai ada juga... hisyyhhh benci tul...tak puas makan..4-5 ketul (sebelah ekor ayam) = RM12... dah naik singget tp sos lada dia sedapppp...jadi tak boleh beli selalu..nanti org jual ni yg kaya, ai?? tak dak ape2 pitis saje kurang...hehe..



Keesokkannya, suami nak balik buka puasa dgn mak dia..baliklaa ai 3 beranak dgn beby dlm perut.. ai ada beli ikan merah dengan ikan patin.. bawak balik nk masak kat kampong...
 
sampai je kat kampong, nenek suruh suami gi sembelih ayam kampung yg dia bela dua ekor... pastu buat gulai ayam kampong... sangat marveles.. aku ni dah jadi penggila masakan kampong... hidanglaa makanan western time tu rasanya ayam gulai kampung tu aku sambar dlu...hahaha
 
pastu nenek buat air asam ikan tuker (aku tak reti eja mcmana..tp ikan tu sebijik mcm ikan pari, cuma ikan ni dia nya size kecik daripada ikan pari..) eh, uols ade intenet kan..hah google sendiri... aku lupa ambik gambar sb lapar sangat hehe...
 
3rd day Puasa :
 
Hari ketiga masih kat kampung since my MIL cakap balik lah lepas berbuka..  adik ipar aku nak buat teresek jantung pisang... (yang ni memang very2 marveles)..rugi sapa tak pernah rasa...


haaa ni rupenye... jantung pisang yg diricik2 halus pastu masukkan dlm kari ayam bersama kacang panjang... dlm ni adik ipar aku pun ada letak kulat sisir... ai memang tak pernah makan sebelum ni, lepas kawin, baru first time rasa terus jatuh tangga...:) tak pasti negeri lain ade ke tak, tp teresek ni masakan org kelantan saja... siap bungkus bawak balik buat sahur pulak... :) thanks MIL...



Ni, adik ipar yg bongsu request nak makan daging paprik... aku buat dia sedia bahan... hehehe...
masa brenti beli daging, aku tgk daging skrg dah RM25 skilo... iskk isskkk... aku rasa tahun2 lepas baru RM22 gitu... cepatnya naik rege... sape tak kawin lagi nasib laa bekwah lauk2 mahal dh skrg...


ikan patin ni aku juga gulai... fevret anak sedare aku... kali ni adik ipar aku ckp suruh letak beras tumbuk skit, dia nya kuah jadi pekat...sedakkkk laaa :) puji diri sndirilaa...

 
at last utk berbuka smalam, Solok Lada.... my MIL buat sendiri... sedap cuma lada tu pedaslaa..sapa yg suka pedas boleh makan byk2..aku makan sebatang je...hehe..tp serius sedap wehh...
 
hari ni pecah kepala nak masak ape ekk...


0 mulut berkata: