Selasa, 23 Julai 2013

Jum dera peruttttt....


 Salam Ramadhan....

Berapa hari dah kita tak dera perut?? hehe..

Aku bila kemalasan nak transfer pictures camni r jadi nye...

takpe2 ni ai dah transfer, meh terjah makanan2 sampei terliur...kalau tanak terliur tutup mata..
 
 
 
Entry dimulakan dengan gamba kueh... :) 
 
 
 
 Iftar 8 ramadhan..
 


tengah2 masak tengtibe beby rasa nak makan karipap lahh (cewah sabit kat beby ye).. somi stat moto gi beli dgn boboiboy...sampai sana, boboiboy rengek mintak kuih telinga kera tu...kahkah..pastu  bukan makan pom..mintak je lebih boboiboy ni.. dia skrg sah2 gi mane2 mesti ade je mende dia mintak2 nak beli... ngade ek..


Pastu ai di dapor tengah masak ayam halia... walopom nampak tak berapa nk sedap, tp bia, aku nk cakap sedap gak..hehe...:)


 
Pucuk paku goreng dgn squid...pucuk paku ni  adik ipar aku kasi masa balik kampong aritu..dah banyak sgt dia bagi, letak lam plastik bungkus elok2..memang tahan lama laa.. hehe


daging dendeng..ntah cemane eja..member aku kasi katanya makanan ni asal daripada indon.. mak mertua dia buat, mak mertua dia org indon...asalnya kering je, then, aku tambah air skit, masak smula sb agak keras jd sakit gigi aku...huhuhu
 
 
 
Iftar 9 Ramadhan...
 
hari ni ai ada makan2 buka pose dgn opismate...diorang mai umah ai..pastu ai masak serba sikitlaa... hati teringin nak makan daging singgang kelantan... jadi pagi2 tu pesan siap2 kat somi suruh kuar kejap gi beli daging + tulang rusuk...


masa balik rumah ada teringat buah mangga ada kat pokok 4-5butir... aku bungkus siap dgn surat kabar takut kena makan burung... jadi ajat di hati buat kerabu mangga...


mandangkan ayam golek jual mahal ngam aku tahun ni...aku bakar sendiri, buat rempah sendiri...puas hati...tp tak berapa puas, sb bila bakar dia jadi kering..tak besshh sangat....



haa ni daging singgang... minta somi beli tulang 1/2 kilo, daging 1/2kilo = 1kg laa kann... tak silap aku kat kelantan aku tgk aritu rm25 skilo..kat trg ni rm24sekilo... pastu t/hari call somi tanya dah beli daging ke, berapa ringgit? somi kata RM15 hinggit.... hahhhh... biar betul... tp memang betul..daging sgt comel, lemak tak banyak dan cepat empuk...


oleh kerna, 3orang kelantan, aku sorang je teganu.. jadi kita sediakan masakan kampong..ada budu dgn sayur2 yg dicelur...tgk member aku tu rapat mulut..telan ailior ngadap lauk... kahkahkah...
 
 
 
 
Iftar 12 Ramadhan...
 
main langkah2 je kannn...
 
hihi..eceli..hari minggu tu aku bukak pose kat umah mak aku dgn umah abg aku..jadi malas ehh ambik gamba... eh ni kat umah sendiri, aku amik gamba..somi ai dah pandang2 ni. mesti nk ckp "eleh masak sendiri, sendiri amik gamba..." hehehe..tp takkkk somi tak kate gitu..somi pandang2 je... :)
 
tu yg terus langkau gi 12 Ramadhann..


tu relax je somi ai...ai duk sebok2 buh lauk hidang lauk... memang saje suruh dia main game..takpe2.. abg gi main game, bia ai buat semua... ke lautan api sanggup ku renangi, gunung sanggup ku daki kann...haha

 
ni ai nk msak percik ikan keli... rasa dan tekstur tu memang jadi..tapi kaler mcm lain je aku tgk..hahaha... pehal kuning ekk...dh mcm lemak cili padi aku tgk... ikan keli tu aku bakar dlu..pastu buat kuah percik...

 
sekali lagi aku buat ayam bakar..yg aritu tak puas hati..sb kering...haa ni nampak oily skit kannn... masa tgh duk bakar...aku ambik serai yg dititik..pastu campo bahan perap dgn minyak dan madu.. pastu sambil duk bakar2 aku sapu laa kat ayam tu...haa...byk ketul aku ratah...
 
 

 
 

last skali masak cendawan dgn sayur teneyy... haha... pe mende ek nama komersil sayur tu..aku xtau, nak google malas..
 
hari ni punya menu masih tak tau..biasanya sblum thari aku dah tau nk masak ape... haisyyhhh dlm kepala ni duk mikir nasi arab..bestnyeeee kalau buka pose nasi arab huhuhu... jum irina sairah moh kita makan nasik arab..

0 mulut berkata: