Selasa, 28 Julai 2009

Cintai Alam Sekitar

Assalamualaikum...

So hari ini...nak cakap2 sket pasal pokok...

My abah penanam pokok kijenye....

My mama pembuat taik mata....hehehehe

Jadi berikut adela sket view kat umah i...tentang pokok2 nih...

Ni pokok rossel...mama terkenang pabila melihat pokok ni lalu meminta abah menyemai biji rossel nih..dah besar pokok ni..buah pom byk..tapi org kate leh buat air...cengane ek..perah ker buah dia?

Tapi beberapa hari lalu, taufan melanda di kediaman I..dan telah menumbangkan batang pokok rossel nih..huhuhu..tp dah baiki dah bagi tegak smula...

Ni pokok keladi daun besar..name pe sbenar ek..Mama buat balik ri tu..ade mbr ofis dia kasi..actuly daun nya besar nih..tp kenape tak besar2 gak daun...

speses ni hanya tumboh paling byk pom 3kuntom jer daun..so bila kuntom yg paling tua nak layu..adelaa kuntom muda naik..tp takkan lebih daripada 3..mebi nama seswai utk beliau ialah cik keladi berkuntom 3...

ni lak kurus kering n memang dah kering kalau kena api memang terbakar trus...pokok lada..lada kampong..kalo sesape rase2 minat nasi goreng kampong leh request kat pasor..oh ye..kalo kat kampong abah..dipanggel lada tahi burung!...hahahaha..

ni pokok lada gak..tp spesis lain abah ckp..yang atas tu..mama lupe siram 2hari..sb tu jadi kering gitu...yg ni abah dh tadah air..jadi ari2 dia kna air...tu hijau jer

tgk dah ade buah..hehehe..nanti suwoh mama getus ltak lam budu abah..

hehehe...ade lagi pokok lain..malas nak snap gambo...nati ade buah baru amek..cantek sket..

oppsss..pokok pisang mama yg antikk lupe nak amik...sowii..

Oh yer...ni nak enterprame sket gambo...tengok, same tak dua org nih...















(gambor ehsan dari rohaidakasim hehehe)



Sila prasan..ni dua org yg berbeza...sbelah kiri tu name Addin..sbelah kanan dah tentu I...

yang penting sama tang...mulot nganga n rambot stail ala-ala jatoh ke dahi menutopi mate..hehehehe...

6 mulut berkata:

IrinaSairah berkata...

hahaha...memang lebih kurang la muka 2 orang ni..heheh..macam adek beradek jer...
Lepas ni leh la mitok lada ngan mama darwisy...hahaha...

zilakasim berkata...

MULUT TU TUTUP SIKIT... NANTI MASUK LALAT

Darwisy berkata...

hehhee..yer yer..muleh mitop lada...ngam anok2 pisang mama buwi nanti..hehehe

mekda berkata...

hola..mace same ler awisy nge addin...mungkin sebab masa gambar tu diamik, umur sepupu sepapat ni umar nyer sama...mulut ternganga, air liur meleleh-leleh..kes kempunan masa peknen.

mekda berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Anak Burhan berkata...

mama darwisy memang hobinya membuat taik mata..sebelum dan sesudah kawen memang tak tukar hobi laen pom.

tahniah isac lulus!!!